روزنامه آمریکایی: برزیل فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند تا ایران الگو بگیرد!
حامیان جبهه پایداری بندرامام خمینی (ره)
اخبار و مقالاتی پیرامون جبهه پایداری و آخر الزمان
درباره وبلاگ



آخرین مطالب
نويسندگان
وحشت کاخ سفید از الگو شدن پایداری ایران در پرونده هسته‌ای؛
روزنامه آمریکایی: برزیل فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند تا ایران الگو بگیرد!

 پایداری ایران در ماجرای پرونده هسته‌ای در برابر فشارها و اعمال تحریم‌های سنگین از سوی غرب، سبب افزایش نگرانی‌های غرب از الگو شدن مدل ایران برای دیگر کشورهای در حال توسعه برای دست یابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شده است به نحوی که  غرب کشورهایی همچون برزیل را که در آستانه دستیابی به فناوری هسته‌ای قرار دارند، به شدت مورد فشار قرار داده است.

به گزارش رجانیوز، یکی از روزنامه‌های اصلی ایالات متحده در گزارشی صراحتا برزیل را از اقدام در مسیری که ایران آن را برگزیده، برحذر داشته و «غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور» را خط قرمز آمریکا دانسته است.
 
روزنامه «نیویورک تایمز» در یکی از شماره‌های اخیر خود، با اشاره به دیدار هفته آینده رئیس‌جمهور برزیل با باراک اوباما در کاخ سفید، نوشته است: "برزیل هنوز در زمینه‌ای که فرصت فعالیت در آن را دارد وارد نشده است و آن جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای است. برزیل باید داوطلبانه در جهت پایان دادن به برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود گام بردارد و از ملت‌های دیگر مانند ایران بخواهد از او الگو بگیرد. برزیل می‌گوید، برنامه غنی‌سازی‌اش با اهداف صلح‌آمیز است و دلیلی برای تردید در این زمینه وجود ندارد. طبق معاهده، اعضا می‌توانند اورانیوم غنی شده تولید کنند تا با آن راکتورهای تجاری و تحقیقاتی را به راه بیاندازند، سوخت رادیو اکتیو را ذخیره کنند و دوباره سوخت مصرفی را فرآوری کنند. البته به شرطی که تمامی این مراحل زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گیرد. اما بزرگ‌ترین اشکال این مساله این است که از‌‌‌ همان تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم که برای اهداف صلح آمیز استفاده می‌شود می‌توان برای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم به منظور استفاده در تسلیحات هسته‌ای نیز بهره برد. سوختی که از راکتورهای صلح‌آمیز به دست می‌آید در صورت فرآوری تبدیل به پلوتونیوم می‌شود که می‌توان از آن در بمب هسته‌ای استفاده کرد."
 
این روزنامه همچنین با اذعان به پیشرفت علمی بسیار بالا و سریع ایران در زمینه دانش هسته‌ای با وجود ترور دانشمندان ایرانی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غربی به ویژه موساد، صریحا برزیل را از حرکت به سمت غنی‌سازی اورانیوم منع کرده و با ارائه یک درخواست مبنی بر توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای در این کشور، تا کید کرده است: "برزیل به دلیل نقش تاریخی و مهمی که در دفاع از غنی‌سازی صلح‌آمیز داشته، جایگاه خاصی در بین کشورهای در حال توسعه دارد.. اگر این کشور به خاطر برقراری صلح بین‌المللی از حق غنی‌سازی خود می‌گذشت، تاسیسات غنی‌سازی‌اش را تعطیل می‌کرد معاهده‌ای را از سوی سازمان ملل می‌پذیرفت که طبق آن تنها از آژانس اورانیوم غنی شده دریافت کند و به آژانس اجازه فرآوری سوخت مصرفی‌اش را بدهد- دقیقاً مشابه معاهده‌ای که به ایران پیشنهاد شد و از دیگر دولت‌های حامی عضو معاهده نیز می‌خواست همین کار را بکنند، بحث هسته‌ای در جهان کاملاً دگرگون می‌شد. این موضع‌گیری جدید برزیل استدلال اصلی ایران برای دنبال کردن برنامه هسته‌ای را از بین خواهد برد. ایران می‌گوید، دولت‌های دارای تسلیحات هسته‌ای پیشرفته نوعی آپارتاید هسته‌ای ایجاد کرده‌اند و قبل از اینکه کشورهای در حال توسعه بتوانند به این قابلیت دست پیدا کنند می‌خواهد جلوی آن‌ها را بگیرند."
 
این مقاله نیویورک تایمز که می‌توان آن را در خواست عجیب و حقیقتا زیاده‌خواهانه یک کشور از کشوری دیگر آنهم پیش از سفر رئیس‌جمهور برزیل به آمریکا نامید، بیانگر اوج نگرانی غرب از الگو شدن مدل جمهوری اسلامی ایران در ایستادگی در برابر خواسته‌های غرب است، واقعیتی که ایران با درک صحیح خود نسبت به آن توانست در برهه‌ای از زمان و در قالب بیانیه تهران از آن بهره جوید. 
 
گفتنی است پیش از این «سلسو آموريم» وزیر امور خارجه برزیل در جمع نمایندگان پارلمان برزیل با اشاره به تهمت‌های غرب نسبت به برنامه هسته‌ای ایران گفته بود: " برزیل در آینده هدف همین تهمت‌هایی خواهد بود که امروز ایران با آن مواجه است. اگر غرب در تهمت زنی به ایران موفق شده و جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد، برزیل هم با همین شیوه از برنامه هسته‌ای خود محروم خواهد شد."

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها